הקמת סטארט אפ

רואה חשבוןהקמת סטארט אפ 

יש לך רעיון מנצח, אתה מוכן לעשות הכל כדי שהמיזם שלך יצליח, הקמת סטארט אפ הינה שלב חשוב מאוד ומהווה את הבסיס להצלחת העסק שלך. כבר בשלבי ההקמה תידרש להחלטות מכריעות אשר עשויות להשפיע על מבנה החברה, אופן גיוס המשאבים, אופן הניהול, אסטרטגית הניהול והשיווק, צורת ההתאגדות, שיעורי המס ועוד.

נציין כי לכל סטארט אפ בנוי בצורה שונה ואין מודל קבוע לכל חברות הסטארט אפים, היות ואין להשליך על פעילות של בניית תוכנה, לייצור רובוטיקה. על אף שישנם תחומים מקבילים האלו תחומים שונים לחלוטין ויש לבחון כל תחום לגופו.

התוכנית העסקית שלכם חייבת להתייחס בין היתר לגורמים הבאים:

הערך המוסף של הסטארט אפ 

ראשית, הרעיון שלכם צריך לתת פתרון לצורך קיים, לצורך כך תדרשו לחקור את השוק שלכם, להבין את הכאב וכיצד אתם יכולים לתת מענה טוב יותר. לצורך כך היפגשו עם אנשים בתחום, לימדו את המורכבות הנושא, הכירו טוב את הכאב. נדרשת ירידה לפרטים הקטנים, ככל שתתעמקו יותר בתחום תוכלו לנתב את הדרך שלכם טוב יותר.

הגדירו את המונחים הבאים:

  1. מהו הכאב שאתם רוצים לרפא, מהו הצורך?
  2. מה הפתרון שאתם מציעים?
  3. האם קיימים פתרונות נוספים בשוק? אם כן, האם אתם נותנים פתרון טוב יותר.
  4. מה רמת הידע שלכם במיזם?

במקרה שבו קיים פתרון בשוק לבעיה שאתם מציעים, כניסה לשוק צריכה להיות זהירה, היות ואם אתם לא מציעים ערך מוסף אתם עשויים להיגרר לסוגיית הורדת מחירים, ולמלחמות כואבות עם המתחרים שלכם.

המודל העסקי של הסטארט אפ

האם יש שוק למוצר שלכם? אם כן מהו גודל השוק? הקמת סטארט אפ בשוק שאינו כדאי עשויה להוות מכשול, יכול להיות שתוכלו להמציא פתרון לצורך שאף אחד לא מעוניין לשלם עבורו, האומנם יצרתם פתרון אך לא תוכלו ליצור רווחים מהפתרון הנ"ל. המודל העסקי שלכם צריך לתת ערך מוסף ללקוח אשר הוא בעל משמעות כלכלית עבורו על מנת שיווצר לכם מנגנון ליצירת הכנסות מפעילותכם. לדוגמא יצירת תוכנה אשר חוסכת בזמן כוח אדם עשויה להתקבל באהדה בידי מעסיקים. אך אם לתוכנה לא יהיה ערך מוסף עבורם מה הסיבה שהם יהיו מוכנים לשלם עבורה?

המתחרים של הסטארט אפ

נתחו את השוק שלכם, מי הם המתחרים שלכם, איזה מוצר הם מציעים, מה חוזקם של המתחרים שלכם ואם תוכלו להיאבק מולם לקחת מהם נתח שוק מכובד, היות ואתם מציעים מוצר יותר טוב. זכרו שעליכם לדעת האם למתחרים שלכם תוכניות זהות לשלכם, שהרי אם כן יהיה לכם קשה לחדור לשוק שהם שולטים בו בלי להעניק ערך מוסף. ולצורך כך תהיו צריכים להוזיל מחירים כדי להיכנס לשוק. הורדת מחירים עשויה להוריד את הכדאיות הכלכלית בתחום. מה שבידל את Waze מהמתחרים שלה זה שהתוכנה העניקה ללקוחותיה עדכוני תנועה בזמן אמת. חפשו את הערך המוסף על פני המתחרים שלכם.

בניית אסטרטגיה לסטארט אפ

יש חזון, יש ערך מוסף, יש מודל עסקי נשאלת השאלה כיצד אתם מיישמים "הלכה ולמעשה" את ככוונותיכם, לצורך כך תצטרכו לבנות אסטרטגיה עסקית, זהו שלב חשוב מאוד בבניית מערך העסקי של החברה. תכנון אסטרטגי הוא מפת הדרכים של החברה החל משלב הקמתה כחברת סטארט אפ ועד לביסוס פעילותה של החברה בשוק. התכנון צריך לכלול את כל הפרטים לרבות המוצר, הלקוחות, המתחרים, השוק, אופן השיווק, מקורות המימון, אופן החדירה ועוד. תכנון טוב הוא הדרך הבטוחה שלכם להצלחה.

אופן מימון הפעילות של המיזם

כיצד המיזם מממן את הפעילות, האם היזם יכול למממן את הפעילות מכיסו האישי, האם נידרש לגייס חוב או להקצות מניות, ואם כן אז כיצד? כיום קיימים מספר אפשרויות אך לכל אפשרות גיוס מימון יש יתרונות וחסרות ולכן צריך להתאים את גיוס החוב למיזם. להלן מספר שיטות לגיוס כספים לסטארט אפ:

  1. השקעות פרטיות – אנג'לים
  2. קרנות השקעה
  3. מדען ראשי
  4. חממות
  5. גיוס המונים

בעת גיוס מימון כספי לפעילות נדרש להתאים את מקור המימון לסוג הפרוייקט היות ולכל משקיע עשויים להיות תנאים ייחודיים. לכן אם אתם מעוניים לגייס סכום של עד 200 אלף דולר אין טעם לפנות לקרנות גדולה שמעניקות סכומי השקעה החל מחמישה מיליון דולר. כמו כן, נדרש לבחון האם פעילות המיזם תואמת לאסטרטגית ההשקעות של המשקיע.

ראה פרק בהרחבה.

תחזית פיננסית

מה התחזית הפיננסית של המיזם, ותוך כמה זמן הוא צפוי להחזיר את ההשקעה. התחזית הפיננסית של המיזם צריכה לשקלל את כל הפרמטרים הכלכליים של המיזם, עלויות פיתוח ויצור, שיווק, מכירה ועוד. תחזית הפיננסית עשויה להעניק תמונת כדאיות לפעילות הכלכלית של המיזם, ככל שהמיזם יהיה כדאי יותר, יהיה לו קל יותר לגייס כספים ולהתמקח עם המשקיעים על שיעורי החזקתם והשפעתם בחברה.

בעת הקמת סטארט אפ נדרש לשקול נתונים נוספים כגון, צורת ההתאגדות, תכנוני מס, הסכמי מייסדים, צוות המיזם ועוד.

המאמר לעיל אינו מהווה חוות דעת משפטית, המלצה או ייעוץ מקצועי. כמו כן, יתכן והמאמר אינו עדכני או מדויק ואין להסתמך על האמור לעיל מבלי להיוועץ טרם עם משרדנו.

חזרה לראש הדף