מהי ביקורת פנימית?
ביקורת פנימית הינה מתודולוגיה המבוססת על הערכה אובייקטיבית של הסיכונים הטמונים בפעילותו של הארגון. במטרה להעניק לארגון כלים, אשר באמצעותם יוכל להסתייע לשם קידום מטרותיו ולנצל באופן יעיל את משאביו. כחלק מהתהליך הביקורת הפנימית מבוצעת הערכת סיכונים של הארגון אשר תוצאותיה עשויות להאיר את החולשות ונקודות התורפה בארגון, תוך כדי מתן פתרונות הולמים והטמעת בקרות אשר עשויות לשפר ולייעל את פעילותו של הארגון ולמזער את חשיפותיו.
מעמדה של הביקורת הפנימית התחזק בשנים האחרונות בעקבות התמוטטות של חברות רב לאומיות רבות, כתוצאה מכשלים בבקרות של הארגון אשר הובילו לקריסתן. עקב כך, נקבע בחקיקה במדינות רבות ובניהן ישראל, חובת מינוי מבקר פנימי בישויות מסוימות לרבות בגופים ציבוריים או גופים הנתמכים על ידי המדינה אשר בניהם ניתן למנות חברות ממשלתיות, חברות ציבוריות, תאגידים בנקאיים, חברות ביטוח ועוד.
הביקורת הפנימית נדרשת להיות בלתי תלויה וכזו אשר מותאמת לצרכי ומאפייני הישות בהתאם למטרותיה, לשם ניתוח סיכוני הישות ומתן דרכים לפתרונן. לצורך שיפור איכות הביקורת נדרש שיתוף פעולה מלא עם ההנהלה לשם קבלת מידע חיוני מהנהלת הארגון ומתן משוב אודות סיכוני הארגון בזמן אמת.
שלבי עבודת הביקורת הפנימית
סקר סיכונים – בשלב זה מתבצעת סקירה של פעילות הארגון, תוך כדי איתור גורמי סיכון וכשלים בבקרה הפנימית הקיימים בארגון. הסקירה מתבצעת באמצעות תשאול אופן פעילות הארגון בכל שלב, לאחר מכן מבוצע ניתוח של הפעילות וזיהוי גורמי סיכון.
- תכנון הביקורת הפנימית – לאחר ביצוע סקר סיכונים, המבקר מתכנן את עבודת הביקורת השנתית או הרב שנתית בהתאם לפעילות הארגון ובהתאם לרמת חשיבות הנושאים אשר יכולים להוות גורמי סיכון בארגון, במטרה להשיג אפקטיביות ויעילות בביצוע הביקורת הפנימית על ידי מיקוד בתחומי הביקורת.
- ביצוע הבקרות הפנימיות – זה השלב בו המבקר הפנימי מבצע את בדיקותיו בהתאם לתוכנית הביקורת באופן אפקטיבי באמצעות תוכנות וכלים יעודים לביצוע הביקורת, לשם איתור כשלים וגורמי סיכון בארגון ובחינת מתווה פעילות טוב יותר.
- דיווח תוצאות הביקורת ומתן המלצות לשיפור – בשלב זה מוגש דוח להנהלת הארגון אשר מפרט את כל הכשלים וגורמי הסיכון אשר אותרו על ידי הבקרה הפנימית, ומתן פתרונות לשיפורם ומזעורם של גורמי הסיכון.
- בחינת אפקטיביות ההמלצות – בשלב זה המבקר הפנימי בוחן את אופן יישום ההמלצות/הפתרונות כפי שהוצע לארגון והאם חל שיפור בפעילותו. תוצאות אלו מדווחות להנהלת הארגון לשם איזון חוזר והסקת מסקנות ובחינת תהליכים עתידים בארגון.
הביקורת הפנימית מהווה כלי מאוד חשוב למעקב ובקרה של התהליכים המתבצעים בארגון אשר עשויים לסייע להנהלה להשיג את מטרותיה באופן אפקטיבי ויעיל, באמצעות מזעור הסיכונים אליהם נחשף הארגון בפעילותו העסקית.
משרדינו מעניק שירותי ביקורת פנימית לכל סוגי הישויות בקפדנות על רמה אנושית ומקצועית גבוהה. לקבלת שירותי ביקורת פנימית, צרו קשר עם משרדנו.